Zachráňme lokálnu televíziu!

Zachráňme lokálnu televíziu!

Zachráňme lokálnu televíziu! 1920 1080 Maria Urlandová

K miestnym televíziám, ktoré nemajú zdroje financovania, nemôžeme pristupovať rovnako ako k veľkým televíziám, za ktorými stojí obrovský kapitál a bohatý reklamný trh. Na pokračovanie činnosti lokálnych televízií sú potrebné opatrenia zo strany štátnych autorít, novela zákona o mediálnych službám, alebo priamo zriadenie štátneho účelového fondu pre podporu lokálneho vysielania.

Na Slovensku je 40 miestnych televíznych staníc, ktoré smerujú svoje programy do miestnych komunít. Z toho 29 je radničných televízií a už iba 11 kanálov je nezávislých. Ak rýchlo nedostanú infúziu môže stať, že nezávislá lokálna televízia sa stane minulosťou. A to práve v čase online dezinformácií, keď celý svet podporuje lokálne média pre ich nezastupiteľné poslanie.

Existujú už desaťročia

Lokálne televízne stanice začali vznikať v polovici 90. rokov so vznikajúcim káblovým trhom, niekoľko rokov po páde monopolu štátu na informácie. Organizovali ich miestni vodcovia – humanisti a inžinieri, často bývalí pracovníci štátnej televízie a filmári. Takmer všetky vznikli z iniciatívy, alebo vďaka rozpočtom miestnej samosprávy. Ako radničné televízie, alebo súkromné televízie s finančnou podporou samosprávy. Dlhodobo to však nefunguje.

Televízia dobrých správ

Miestna televízia je „televízia dobrých správ“, pretože podporuje aktivitu a kreativitu. Zobrazujú susedské záležitosti, aktivity miestnej samosprávy, tvorbu detí, mládeže a miestnych umelcov a zápasy športovcov, ktoré vo veľkých médiách nikdy neuvidíme.

Sú miestom, kde môžu talentovaní mladí ľudia začať svoju novinársku kariéru. Niekedy posledná nádej na pomoc a posledná inštancia v sporoch s administratívou alebo úradmi. Sami iniciujú a vedú mimoriadne hodnotné aktivity. To všetko dohromady je vo svojej najčistejšej podobe mediálnym poslaním. Misia, ktorá má dnes obrovské problémy s financovaním.

Licencované televízne stanice majú byť podľa zákona o vysielaní podporované vysielaním reklám a iných komerčných správ. Ale na ich miestnych trhoch nie je potrebná televízna reklama! Mnohé lokálne stanice ich už vôbec nevysielajú. A to je globálny a nezvratný problém. Očakávame preto kompenzáciu – vytvorenie nového modelu financovania lokálnych televízií na Slovensku.

Zachráňme lokálne televízie, pretože stále existujú a sú veľmi potrebné. Prispievajú ku kvalite života obyvateľov slovenských miest a krajov. Sú základným prvkom miestnej demokracie, podmienkou rozvoja ekonomiky a podnikania, efektívneho fungovania samospráv a činnosti mimovládnych organizácií. Vo svojich mestách a regiónoch podporujú rozvoj vzdelávania, športu, kultúry a umenia. Jednoducho povedané, sú misionári.

Čo je miestna televízia a aký majú problém?

Lokálna televízia je televízna stanica s autorizáciou od Rady pre mediálne služby, ktorá vysiela program určený obyvateľom konkrétneho mesta alebo oblasti.

Zoznam držiteľov lokálnej autorizácie vedie Rada pre mediálne služby. Podľa nášho zákona je lokálna televízia vysielateľ, ktorého „vysielané programy sú zamerané na miestne informačné prostredie alebo zdroje a na spoločné záujmy, ktoré vytvárajú a prehlbujú vnútorné väzby akéhokoľvek spoločenstva a vedú k udržiavaniu pocitu identity so spoločenstvom“.

V súčasnosti je takýchto licencií 40. Väčšinou ide o nezávislé televízie, ktoré prevádzkujú súkromní podnikatelia. Regionálne pobočky RTVS však nie sú lokálnymi televíziami.

Väčšina lokálnych televíznych staníc vysiela svoje programy v telekomunikačných sieťach (káblových sieťach). Len niekoľko – v systéme digitálnej pozemnej televízie (DVBT).

Ich programy sú veľmi rôznorodé, no spájajú ich lokálne témy. Program si vyrábajú takmer výlučne sami a jeho príjemcami sú spoluobyvatelia. Premiérové ​​programy trvajú hodinu týždenne až niekoľko hodín denne.

Žiaľ, v zákone o vysielaní nie je žiadna definícia lokálnej televízie , ani o nej nie je žiadna zmienka. Možno v roku 1992 už taká potreba nebola a lokálne televízie boli zaradené do skupiny licencovaných televízií. V roku 1992 sa u nás len rozbiehalo trhové hospodárstvo a na miestnych trhoch bolo oveľa viac ekonomických subjektov a oveľa väčšia konkurencia. Dnes trh preberajú veľké korporácie, ktoré inzerujú len vo veľkých národných. Reklamy si však našli cestu na internet a prevzali ich svetové korporácie.

Preto dnes nemôžeme pristupovať k lokálnym televíziám, ktoré nemajú zdroje financovania, rovnako ako k veľkým televíziám, za ktorými stojí obrovský kapitál a bohatý reklamný trh. Na pokračovanie činnosti lokálnych televízií je potrebná novela zákona o médiách.

Pokrytie miestnej televízie

Dosah lokálnych televízií bol donedávna limitovaný dosahom káblových sietí, na ktorých sú šírené. Väčšina z nich dnes svoje programy sprístupňuje aj na internete, čím tieto obmedzenia odpadávajú. Počet divákov je určený predovšetkým veľkosťou miestnej populácie, kvalitou ponúkaného programu, jeho propagáciou a aktivitou vysielateľa. A sú po celom svete, kde osud rozptýlil Slovákov z ich rodných miest a miest.

Najväčšie lokálne televízie sleduje takmer 100-tisíc ľudí…

Najväčší počet miestnych televíznych staníc je na východe, ale …

Redakcie lokálnych televízií pôsobia najmä v krajských mestách. Je málo krajov, kde takáto televízia nie je. Nie sú však dostupné …

Potenciál lokálnej televízie

Politici a predstavitelia samospráv najlepšie vedia, aký veľký potenciál má lokálna televízia. Mnohé by sa v médiách nikdy neobjavili, nebyť kamier lokálnych staníc. Stáva sa, že svoje konferencie nezačnú, kým nie sú zriadené.

Ale – najvážnejšie – výskumy to NE potvrdzujú.

Fenoménom lokálnych televízií je, že spoločnosť nepolarizuje, ale spája. Ich odkaz sa preto dostáva ku všetkým divákom bez ohľadu na politické sympatie a presvedčenie.