Bavorsko: financovanie miestnej televízie zo štátnych zdrojov

Bavorsko: financovanie miestnej televízie zo štátnych zdrojov

Bavorsko: financovanie miestnej televízie zo štátnych zdrojov 720 480 Maria Urlandová

Na financovanie miestnej televízie v súlade s článkom 23 BayMG sú na výrobu programov k dispozícii štátne prostriedky vo výške približne 4 milióny eur ročne. Okrem toho je tam okolo 1,65 mil. z rozpočtu BLM. Toto financovanie v súlade s článkom 23 BayMG. Okrem toho miestna televízia dostáva poplatok 0,89 eur na občana od RTL ( z koncesionárskych poplatkov).

Poskytovateľom zverená verejná úloha vyjadrovať existujúcu rôznorodosť názorov v príslušnej oblasti pokrytia rovnocenným spôsobom prostredníctvom kvalitných televíznych programov. Poskytovatelia lokálnej televízie sú povinní vyrábať a distribuovať aktuálny a autentický spravodajský a informačný program s príspevkami k miestnym udalostiam.

Témy by mali pochádzať najmä z oblasti politiky, kultúry, cirkvi, obchodu a sociálnych vecí a mali by mať úzku lokálnu väzbu. Súčasťou prideleného programu sú aj takzvané záujmové formáty o miestnych alebo regionálnych podujatiach v oblasti vzdelávania, miestnej histórie, umenia, zvykov, informácií, rád, športu a zábavy.

Na získanie finančných prostriedkov musia poskytovatelia zapojení do BLM okrem iného predložiť finančné plány a osnovy programu BLM. Po skončení fiškálneho roka musia poskytovatelia predložiť centrále štátu doklad o použití, ktorý obsahuje ekonomické a programové dôkazy. Výsledkom je, že výrobné náklady a do značnej miery aj náklady na technickú distribúciu ponuky miestnej/regionálnej televízie možno proporcionálne podporiť.

Financovanie z prostriedkov štátneho rozpočtu 

Napokon, otázky týkajúce sa štátnej pomoci vyvoláva financovanie miestnych a regionálnych televíznych poskytovateľov z rozpočtu Slobodného štátu Bavorsko. Financovanie prináša výhody poskytovateľom, ktorí sú na základe článku 23 BayMG poverení špeciálnou programovou službou na splnenie miestnych/regionálnych informačných záujmov.

Bez toho, aby to bolo v rozpore s ústavne priamym všeobecným mandátom verejnoprávnych vysielateľov financovaných z poplatkov, možno konštatovať, že programové služby poverených miestnych/regionálnych televíznych poskytovateľov v Bavorsku plnia funkciu miestnej základnej služby. To znamená, že sú poverení službou všeobecného hospodárskeho záujmu podľa nemeckej nomenklatúry správneho práva: úlohou verejnej služby.

Pokiaľ nedôjde k nadmernej kompenzácii za vynaložené úsilie na splnenie úlohy, financovanie z prostriedkov štátneho rozpočtu je podľa európskeho práva neškodné. Z hľadiska štátnej pomoci nezáleží na tom, či štát poskytuje pomoc verejnoprávnym alebo súkromným vysielateľom. Rozhodujúce je poverenie jasne definovanou službou všeobecného hospodárskeho záujmu.

Člen krajinského parlamentu Kulmbach/Wunsiedler FREIE VÄHLER a člen rady pre médiá Rainer Ludwig vo svojom prejave na plenárnom zasadnutí uviedol:

„Popri verejnoprávnom rozhlase a televízii tvoria miestne a regionálne médiá druhý dôležitý sektor nášho duálneho a demokratického mediálneho systému. Bavorský mediálny zákon upravuje propagáciu týchto miestnych a regionálnych ponúk, aby sa po prvé zachovala rôznorodosť názorov a po druhé, aby sa obyvateľom vidieckych oblastí poskytli rovnako kvalitné, reálne informácie a primerané televízne ponuky. “

Zákon o rozvoji, podpore a organizácii ponuky súkromného vysielania a iných telemédií v Bavorsku (Bavorský zákon o médiách – BayMG) v znení oznámenia z 22. októbra 2003, článok 23

Podpora miestnej a regionálnej televízie

(1) Ponuka miestnej a regionálnej televízie vyrobená a distribuovaná pri plnení verejnoprávnej úlohy podľa odsekov 2 až 4 sa financuje podľa odsekov 6 až 12. Cieľom je zabezpečiť, aby obyvateľstvo Bavorska malo okrem existujúcich miestnych a regionálnych rádií, iných elektronických médií a tlačovín k dispozícii aj vysokokvalitné ponuky miestnej a regionálnej televízie.

(2) Ústredie štátu môže poveriť povolených miestnych a regionálnych televíznych poskytovateľov, ktorí využívajú prenosové kapacity pridelené podľa § 27, verejnoprávnou úlohou vyjadrovať existujúcu rôznorodosť názorov v príslušnej oblasti pokrytia rovnocenným spôsobom prostredníctvom kvalitnej televízie. programy.

Ďalším predpokladom poverenia je pluralitné podnikové zloženie poskytovateľa, ktoré neumožňuje žiadnemu akcionárovi rozhodujúci vplyv v orgánoch spoločnosti, prípadne zriadenie programového výboru.

Programový výbor menuje Mediálna rada spomedzi svojich členov. Bez toho, aby bola dotknutá gestorská pôsobnosť štátneho ústredia, má programový výbor všetky práva programového poradného zboru v zmysle § 66 MStV; Ústredie štátu upravuje podrobnosti vo svojich stanovách.  Poverením sú poskytovatelia povinní tak urobiť bez toho, aby tým boli dotknuté ustanovenia tohto zákona o vysielacích službách.

  1. vyrábať a distribuovať aktuálny a autentický spravodajský a informačný program od pondelka do piatku s denným produkčným časom 20 minút bez pridania vysielacieho času pre reklamu. Program pozostáva z príspevkov k miestnym udalostiam, najmä v oblasti politiky, kultúry, cirkvi, podnikania a sociálnych vecí, a slúži komunikačným záujmom všetkých televíznych divákov v oblasti lokálneho alebo regionálneho pokrytia. Program informuje o spoločenských a politických silách relevantných v príslušnej oblasti spravodajstva s potrebnou novinárskou starostlivosťou. Tieto sily by sa mali v primeranej miere vyjadriť aj k programu.
  2. na výrobu a distribúciu doplnkového autentického lokálneho alebo regionálneho programu do celkového výrobného času 100 minút týždenne bez pripočítania vysielacieho času pre reklamu. Program pozostáva z príspevkov k špeciálnym miestnym alebo regionálnym podujatiam a príspevkov z oblasti vzdelávania, miestnej histórie, umenia, zvykov, informácií, rád, športu a zábavy, pričom každý z nich má úzku lokálnu alebo regionálnu súvislosť. Povinnosť možno splniť aj zahrnutím miestneho alebo regionálneho špeciálneho programu,
  3. na opakované vysielanie programov uvedených v číslach 1 a 2 v súlade s informačnými záujmami a diváckymi zvyklosťami divákov.

(3) Časový rozsah výroby uvedený v odseku 2 piatej vete číslo 2 môže riaditeľstvo štátu rozšíriť alebo znížiť. 2 Ústredie štátu môže od povinnosti podľa odseku 2 piatej vety číslo 2 upustiť najmä poskytovateľom v menších zásobovacích oblastiach.

(4) Poskytovateľ môže byť poverený aj výrobou a distribúciou miestneho alebo regionálneho záujmového programu, ak sa tento program týka oblasti uvedenej v odseku 2 piatej vete číslo 1 a 2, má miestne a regionálne prepojenie a okrem toho k rôznorodosti názorov v zásobovacej oblasti prispieva.

(5) Poverenie sa musí udeliť na dobu určitú. 2 Môže byť prepojený s pridelením kapacity. 3 Právne nároky na finančné alebo iné podporné opatrenia nie sú poverením opodstatnené.

(6) Ústredie štátu zabezpečuje plošnú distribúciu ponuky miestnej a regionálnej televízie podľa odsekov 2 až 4 v rámci technických a finančných možností prostredníctvom technických kanálov všeobecne používaných v televízii. 2 Do úvahy treba brať postupujúcu digitalizáciu, najmä možnosť distribúcie cez mediálne platformy, vhodnosť príslušného distribučného kanála pre lokálnu a regionálnu televíziu a pomer možného dosahu k nákladom.

(7) Financovanie ponuky miestnej a regionálnej televízie podľa odsekov 2 až 4 sa uskutočňuje zo štátnych prostriedkov v súlade so štátnym rozpočtom a všeobecnými rozpočtovými ustanoveniami. V rámci financovania ako prvý prijímateľ dostáva príspevok ústredie štátu. Ústredie štátu postupuje prostriedky oprávneným na financovanie a poskytuje aj dodatočnú dotáciu z vlastných zdrojov.

Financovanie z vlastných zdrojov ústredia štátu podľa § 11 ods. 1 druhá veta č. 4 sa uskutočňuje v rámci odsekov 1 až 12. O splnení podmienok financovania rozhoduje na vlastnú zodpovednosť. Ústredie štátu podporuje ponuku miestnej a regionálnej televízie na základe žiadosti vo forme grantových výziev. Je potrebné zabezpečiť, aby sa ciele tohto zákona dosiahli s čo najmenším úsilím. 8 Právne nároky na finančné alebo iné podporné opatrenia nie sú podložené.

(8) Ústredie štátu pri určovaní výšky finančných prostriedkov prihliada najmä na veľkosť príslušnej oblasti pokrytia, vynaložené úsilie na technické šírenie programu a schopnosť poskytovateľa financovať samotný program.

(9) Finančné prostriedky nesmú presiahnuť rámec nevyhnutný na úhradu výdavkov vzniknutých plnením úloh podľa odsekov 2 až 4 a 6 s prihliadnutím na dosiahnuté príjmy a iné finančné prostriedky.

(10) Ak plnenie úloh podľa odsekov 2 až 4 tvorí len súčasť činnosti poskytovateľa, musia sa príjmy a výdavky v súvislosti s plnením úlohy a vykonávaním iných služieb v účtovníctve vykazovať oddelene.

(11) Poskytovatelia a ústredie štátu uchovávajú všetky doklady, na základe ktorých možno zistiť, či financovanie podľa odsekov 2 až 10 prebiehalo riadne, najmenej po dobu desiatich rokov.

(12) Ďalšie podrobnosti o financovaní podľa tohto predpisu upraví ústredie štátu prostredníctvom stanov.

Bavorské štátne centrum pre nové médiá (BLM)

Na rozdiel od ostatných štátov Spolkovej republiky Nemecko bavorská ústava stanovuje, že vysielanie sa môže prevádzkovať len na verejnú zodpovednosť a na základe verejného práva (článok 111a). Preto je Bavorské štátne centrum pre nové médiá (BLM), založené 1. apríla 1985, aj organizátorom súkromných rozhlasových a televíznych programov v Bavorsku. Zodpovedá predovšetkým za schvaľovanie a dohľad nad ponukou súkromných rádií a televízií v Bavorsku.

Je aktívna aj v oblasti financovania a výskumu. Ich úlohy sú definované v bavorskom mediálnom zákone (BayMG). Ako inštitúcia verejného práva má právo na samosprávu, svoje úlohy vykonáva bez vplyvu štátu a podlieha obmedzenému právnemu dozoru Bavorského štátneho ministerstva pre vedu, výskum a umenie. Sídli v Mníchove.

Ako verejnoprávna inštitúcia má BLM nielen programovú suverenitu, ale rôznymi spôsobmi podporuje aj technickú distribúciu a kvalitu programu. Dbá najmä na zabezpečenie rôznorodosti názorov, ochranu mládeže a mediálnu výchovu.

BLM pozostáva z troch orgánov: Mediálna rada, ktorá má od roku 2017 podobne ako Rada pre vysielanie a retransmisiu 50 zástupcov zo sociálnych skupín, prijíma všetky kľúčové rozhodnutia týkajúce sa schvaľovania vysielateľov, kontroly programov, financovania technológií a zabezpečenia rozmanitosti. Tento orgán odráža spoločenskú legitimitu a rozmanitosť.  Silná pozícia Mediálnej rady je znakom toho, že integrácia všetkých spoločenských síl v krajine bola rozhodujúcim faktorom pre tento nový model vysielania. Deväť členov predstavenstva sa stará predovšetkým o ekonomické záležitosti BLM. Vrcholom administratívy je prezident, ktorý je zodpovedný za riadenie a zastupuje centrálu štátu navonok, a generálny riaditeľ. Tieto implementujú uznesenia Mediálnej rady a riadia každodenné obchodné operácie.

BLM má v mediálnom zákone pridelené široké spektrum úloh s cieľom zabezpečiť rozvoj, propagáciu a organizáciu súkromných vysielacích služieb a retransmisiu programov mimo Bavorska. Do „dizajnovej“ oblasti zodpovednosti patrí schvaľovanie súkromných poskytovateľov vysielania, zabezpečenie diverzity, dohľad nad programom, dodržiavanie pravidiel reklamy a ochrana neplnoletých, ale aj technická distribúcia a prideľovanie káblov. Podľa nového mediálneho zákona budú vysielacie licencie v budúcnosti udeľované na dobu neurčitú, pričom frekvenčné prídely sa budú naďalej udeľovať na dobu určitú.

Kľúčové slovo „propagácia“ zahŕňa propagáciu programov, technickej infraštruktúry a rozvoja filmu a televízie, ako aj opatrenia na posilnenie mediálnej gramotnosti a školenia a ďalšie vzdelávanie. V oblasti „Výskum“ BLM pravidelne skúma používanie médií a vykonáva prieskum ponuky programov, ekonomickej životaschopnosti vysielateľov a mediálneho vzdelávania. Ročná rádiová analýza je obzvlášť dôležitá. Informačné a komunikačné aktivity BLM sú vyjadrené prostredníctvom internetových ponúk, publikácií a veľkého počtu konferencií a podujatí, pričom dni miestneho rozhlasu v Norimbergu a predovšetkým dni médií v Mníchove sa stali ústrednými celoštátnymi udalosťami.

BLM je financovaný 1,9 % podielom na poplatkoch za vysielanie vzniknutých v Bavorsku a v roku 2013 mal rozpočet 28,2 milióna eur.

Úlohou štrukturálnej politiky BLM bolo od začiatku vybudovať silné miestne a regionálne vysielanie. V prvom desaťročí boli významnými decentralizovanými inštitúciami prevadzkujúce káblové a neskôr mediálne spoločnosti, ktorých úlohou bolo začleniť miestne záujmy do organizačných procesov. Po svojom politicky motivovanom rozpustení sa BLM v roku 1999 začal centralizovať a posilňovať a teraz sa čoraz viac venoval technickému rozvoju a ekonomickým záujmom.

Zdroje:
https://www.blm.de/de/wir-foerdern/programmqualitaet/programminhalte/art-23-baymg.cfm
https://www.historisches-lexikon-bayerns.de/Lexikon/Bayerische_Landeszentrale_f%C3%BCr_neue_Medien_(BLM)
https://www.blm.de
https://de.wikipedia.org/wiki/Bayerisches_Mediengesetz