Správa o regionálnom a lokálnom vysielaní v Európe

Správa o regionálnom a lokálnom vysielaní v Európe

Správa o regionálnom a lokálnom vysielaní v Európe 1920 1271 Maria Urlandová

Regionálne a miestne médiá v Európe sa môžu pre mnohých javiť ako posledná bašta plurality, vox populi a demokracie. Európske audiovizuálne observatórium, ktoré je súčasťou Rady Európy v Štrasburgu, práve zverejnilo úplne novú analýzu IRIS Special o súčasnom stave regionálneho a lokálneho vysielania v Európe.

Je ešte stále počuť hlas regiónov?

Táto nová správa ponúka veľmi potrebný prehľad regionálnych audiovizuálnych médií v Európe v troch častiach. Prvá poskytuje široký prehľad súčasného národného vývoja a reforiem v posledných rokoch; druhá sa hlbšie zaoberá jednotlivými národnými prípadovými štúdiami regionálnych a miestnych médií – ich charakteristickými črtami a regulačnými prístupmi; a tretí pohľad do budúcnosti regionálneho a lokálneho vysielania.

Správa sa začína sociálnou analýzou regionálnych médií a ich významom ako fór pre verejnú diskusiu, komunikačných kanálov pre regionálnu identitu alebo pre regionálne správy, ktoré nie sú zahrnuté v celoštátnom spravodajstve. V tomto kontexte sú dobre načrtnuté rôzne dohovory a zmluvy Rady Európy, ktorých cieľom je podpora plurality médií a regionálnej identity.

Druhá kapitola podrobne opisuje vývoj vnútroštátnych právnych predpisov a politík v regionálnych médiách v celej Európe. Správa poukazuje na trendy, ako je väčšia flexibilita pravidiel a predpisov v krajinách ako Spojené kráľovstvo, Švajčiarsko a Španielsko. Napríklad v Holandsku a Portugalsku sa uskutočnili štrukturálne reformy na zvýšenie efektívnosti regionálnych médií a vývoj v reklame a politike regionálnych okien bol zaznamenaný v Nemecku a Rusku.

Správa potom popisuje Monitor plurality médií (MPM). Poskytuje empirický prostriedok na hodnotenie rizík pre pluralitu a slobodu médií v ktorejkoľvek krajine EÚ. MPM, ktorý bol v roku 2015 použitý na analýzu mediálnych systémov 19 krajín EÚ, vyvodzuje niekoľko cenných a výrečných záverov. Stanovuje sa v ňom, že účinné záruky regionálneho pluralizmu by mali zohľadňovať vnútorné, endogénne faktory, ako je napríklad rôznorodé programovanie, ako aj vonkajšie faktory, ako je rastúca centralizácia v celoštátnom meradle. Je zarážajúce, že MPM poznamenáva, že prakticky všetky krajiny riešia problémy v tejto oblasti.

Prvú časť správy uzatvára cenný prehľad o počte regionálnych vysielateľov a ich štruktúrach, ktoré v súčasnosti pôsobia v Európe. Databáza MAVISE Európskeho audiovizuálneho observatória obsahuje údaje o 13 000 televíznych kanáloch, ktoré sú v súčasnosti dostupné v Európe – takmer 60 % z nich je miestnych alebo regionálnych.

Druhá časť tejto novej správy, ktorá vychádza z prvej, poskytuje podrobnejšiu štúdiu regionálnych médií v Európe podľa jednotlivých krajín: ich operačnú štruktúru a reguláciu. Skúma sa Nemecko a jeho výrazne regionálna štruktúra „Länder“. Deväť nezávislých regionálnych vysielateľov pôsobí v rámci nemeckého systému ARD a správa poukazuje na „podrobnú legislatívu a judikatúru zaoberajúcu sa používaním regionálnych okien“, ktoré majú vplyv na formovanie nemeckých regionálnych médií.

Správa tiež skúma vytvorenie nového holandského centralizovaného orgánu – RPO – s exkluzívnou 10-ročnou koncesiou na poskytovanie regionálneho verejnoprávneho vysielania. Španielsky systém sa analyzuje s ohľadom na jeho schopnosť umožniť koexistenciu verejnoprávnych a súkromných regionálnych vysielateľov vďaka moci autonómnych spoločenstiev kontrolovať ich regionálne mediálne aktivity. Švajčiarsky systém práve zvýšil podiel príjmov z poplatkov za vysielanie pridelených regionálnym médiám.

Taliansko je pozoruhodné svojou dôležitosťou pripisovanou národnému prideľovaniu frekvencií pre miestnu televíziu, keďže taliansky regulačný orgán pre komunikáciu, Agcom, v júni 2015 preskúmal národný plán prideľovania frekvencií. Francúzske regionálne médiá čelia osobitnej výzve, keďže Francúzsko prekreslilo svoje regionálne hranice, zlúčenie menších regiónov do väčších administratívnych celkov v roku 2015.

Úlohou vytvorenej regionálnej mediálnej štruktúry bude zaoberať sa pokrytím väčších území a najmä propagovať kultúru a identitu bývalých menších regiónov v celom novom väčšom regióne. Regionálne mediálne prostredie Spojeného kráľovstva sa už dlho môže pochváliť veľmi silnou regionálnou štruktúrou, ktorú nesie BBC s regionálnymi oknami a 13 regiónov ITV. Osud regionálneho vysielania v Spojenom kráľovstve je úzko spätý s financovaním BBC a aktuálnou revíziou Kráľovskej charty.

Záverečná časť správy sa odváži nahliadnuť do budúcnosti regionálneho a lokálneho vysielania. Súčasný ekonomický kontext je jednoznačne nepriateľský voči regionálnym médiám, keďže škrty spôsobujú zatváranie regionálnych kanálov v celej Európe. Čoraz roztrieštenejšie publikum a modely spotreby na požiadanie ovplyvňujú tradičné modely spotreby, čo má zjavné dôsledky pre regionálne vysielanie.

Na záver optimisticky autori uvádzajú, že vzhľadom na ich štruktúru a reguláciu, ktorá je veľmi špecifická pre jednotlivé krajiny, očividne neexistuje univerzálne riešenie problémov, ktorým čelia regionálne médiá. Poukazujú však na „faktory úspechu“, ako je vnútorná kreatívna a manažérska dynamika, národná a regionálna politická podpora a regulácia pre sektor, efektívne a uznávané miestne spravodajstvo a nové a inovatívne ekonomické modely.

Správa o regionálnom a lokálnom vysielaní v Európe

https://mavise.obs.coe.int/q/ondemand/TV%20BRATISLAVA