Súkromné médium TV Bratislava = triedny nepriateľ?

Súkromné médium TV Bratislava = triedny nepriateľ? 1280 720 Maria Urlandová

V Bratislave rozhodli, že obyvatelia budú mať iba také informácie, aké im naservírujú úradníci. Nemajú radi nezávislé média, tie sa veľa pýtajú, a to je nepríjemné. Vynašli rafinovanejší spôsob informovania verejnosti – zakladajú vlastné redakcie, ktoré sa tvária ako nezávisle médiá. Koľko platíme za takú falošnosť ?

V BKIS začali už v roku 2021 vyrábať videoprogram Diškurz Klarisky. 

V podstate sa to malo podobať na bežné denné rozhovory v metropolitnej televízií, iba s tým rozdielom, že medzi jednotlivými rozhovormi ( v každej časti ich bolo niekoľko), vystupovali aj hudobní hostia. Podobné na televíziu, ale v riadnej televízií by taký jednofarebný výber hostí asi neprešiel. V tomto prípade však ohľad na objektívnosť , vyváženosť a pluralitu názorov nemuseli brať ohľad, pretože išlo o šírenie iba cez internet.

Koľko stálo PR prostredníctvom Diškurz Klarisky?

Z verejne dostupných zdrojov sa podarilo zistiť náklady na epizódu relácie, online prenos Diškurz Klarisky – Zdravé a šťastné Vianoce z 19.12.2021.

Cena za jednu epizódu seriálu

Ešte pred samotným nakrúcaním si riaditeľka BKIS objednala “ Spracovanie koncepcie a programovej štruktúry podujatí v predvianočnom období“ za 1 200 Eur od spoločnosti Wanted, s.r.o. Tu každému napadne, že čo robí samotné BKIS, keď ešte aj koncepciu a štruktúru podujatí si potrebuje objednávať z externého prostredia?

Režisérom online prenosu bol opäť Juraj Johanides so spoločnosti Wanted za 1200 Eur, ktorý ku konkrétnemu podujatiu vytvoril aj „Koncepciu programu a výber účinkujúcich“ za ďalších 1392 Eur. Ale na „scénosled“, teda v akom poradí pôjdu účinkujúci už potreboval spoločnosť Good story za 420 Eur. Aké šťastie pre tvorcov, keď režisér v RTVS má za živý prenos Dámskeho magazínu,  pre milióny divákov, iba 200 Eur, napríklad  TU.

Záznam na 4 kamery realizovala spoločnosť TLpro, s.r.o. za 2544 Eur. Tá istá spoločnosť zabezpečila zabezpečila na podujatie aj ďalšiu bezdrôtovú kameru za 840 Eur, čiže spolu 3384 Eur. Koľko z toho bol prenájom techniky a koľko z toho bol personál ani zo zmluvy,  kde je špecifikovaná technika pomaly do súčiastky, sa nepodarilo zistiť. Ani koľko ľudí techniku obsluhovalo. Pre porovnanie možno uviesť, že v RTVS má renomovaný kameraman, strihač 10 – 15 Eur na hodinu. TU

Okrem iného v RTVS má maskérka 10 Eur / hod. V tomto prípade by zrejme mala Silvia Žitná maskovať účinkujúcich 12 hodín pred samotným hodinovým prenosom na internet. Alebo išlo o náročné masky ako historického filmu?

Celkom náklady na 2 hodinový prenos:

  1. Honoráre štábu 4.172 EUR
  2. Technické zabezpečenie 4.964,00 EUR
  3. Ostatné náklady 1 052,80 EUR
  4. Hudobní hostia 5.535,04 EUR

Spolu za niekoľkohodinovú nenáročnú publicistickú filmovačku 15 733,84 EUR.

Ale to sú iba externé služby ku ktorým ešte treba prirátať provízie agentúr za sprostredkovanie účinkujúcich umelcov, ale netvoria podstatnú časť.

Do nákladov nie sú započítané mzdové náklady stálych pracovníkov BKIS, režijné náklady ( energie, telefóny), vlastná technika a prenájom priestorov, energie, veď každý deň prevádzky BKIS niečo stojí.

Ceny ostatných epizód 10-dielneho seriálu diskusných programov sú podobné, pretože štáb na výrobu prenosu bol ten istý, rozdiely sú iba v počte pozvaných hudobných hostí. Skrátka, BKIS do tejto zábavy investovalo niečo medzi 100 až 150 tisíc Eur za rok 2021.

Výroba do šuplíka?

Bolo to v období koróna krízy, kedy občanom skutočne chýbala kultúra, tak boli pred televízorom, alebo na internete.
Každá epizóda seriálu bola náležite propagovaná formou tlačových správ do médií a na sociálnych sieťach nielen zo strany BKIS, ale i mesta.

Tak sa pozrime na to, koľko ľudí videá sledovalo

Prepočítajme si náklady na distribúciu programu ku občanom cieľovej skupiny obyvateľov a obyvateliek Bratislavy. Jedno pozretie epizódy Zdravé a šťastné Vianoce vychádza 174 Eur! Isteže, dnes je už ťažko dokazovať všetky kliky a lajky, možno sú ešte niekde tisíce, ale aj tak je to zúfale číslo. Pri takom hospodárení by RTVS, ktorej televízne noviny naraz pozerá milión divákov, by mohla účtovať za produkciu len tohto programu niekoľko miliónov Eur a to každý deň.

Cena za jedno video drahšie ako 30 videí metropolitnej televízie

V tom istom čase TV Bratislava za 11 966 Eur každý mesiac vyrobila:

  • 21 epizód Metro dnes ( správy + rozhovor + reportáž),
  • 9 diskusných relácií Beseda o piatej (náročnejší formát na moderovanie),
  • programy odvysielala “ v éteri“ ( cez rôznych operátorov) po celom Slovensku, najmä pre cca 100 000 divákov z Bratislavy,
  • umiestnila videa na YT kanáli, ktorý má vyše 11 700 odberateľov.

Zákazky pre kamarátov, či nekompetentosť pani riaditeľky?

Režisérom programov Juraj Johanides, priateľ a spolupracovník Vladimíra Taliana. Vladimír Talian je bývalý poradcu primátora Valla a poradca pre vnútornú politiku prezidentky Zuzany Čaputovej. Hovorí vám niečo Občianske združenie Hlava 98? Ak nie, obaja páni spolupracujú od roku 1998 na rôznych projektoch a aj politických kampaniach. Napríklad TU.

Ako už bolo vyššie spomínané, na obsah programu sa nevzťahujú také prísne pravidlá, ako pre elektronické médiá, čiže BKIS mohlo robiť politické PR bez problémov. Vie o tom svoje opäť Vladimír Talian, ako bývalý člen rozhlasovej rady.

Vyrábajú aj pravidelný podcast Rande s mestom

Podcast je zvuková nahrávka na internet ( zvukový blog), ktorú môže publikovať ktokoľvek, nepotrebuje k tomu licenciu a ani redaktorskú profesionalitu, je to „vlastné médium“. Povedzme, že sú to „obrazové podcasty“.

 

Aj v Petržalke majú svoj videokrúžok

V Petržalke sa tiež rozhodli, že ľudia budú mať iba také informácie, aké im naservírujú úradníci, a tak sa hrajú na televíziu. Obsah pripravujú úradníci, filmovanie Spolok audiovizuálnych nadšencov pri SPŠE na Hálovej v Petržalke.

Z Petržalskej obývačky
Petržalský kompas

Bratislavská župa tiež nezaostáva

Populárne sa stali videá, kde napríklad hovorkyňa spovedá svojho nadriadeného – starostu, poslanca alebo kolegu z iného oddelenia. Má sa to má podobať na televíziu, svoje produkty nazývajú „relácie“. Keď už platí to staré známe, „bolo v televízií, asi to bude pravda“. Sankcie za jednostrannosť, neobjektívnosť a nedostatok plurality nehrozia, pretože nemajú autorizáciu na televízne vysielanie.

Bratislavský samosprávny kraj tiež intenzívne komunikuje cez videá. Na YT kanáli sú stovky.

 

Nezávislé médium  je opäť triedny nepriateľ

Prieskum od agentúry Focus v roku 2020 prekvapil, keď, namiesto víťazstva očakávaných sociálnych sietí, sa medzi prvými obľúbenými zdrojmi informácií umiestnila nezávislá TV Bratislava. Logicky by to malo znamenať posilnenie už existujúcej spolupráce. Ale ako potom plniť stanovené marketingové ciele?

TV Bratislava naďalej ignorovali v rámci spolupráce. Kým do roku 2018 boli pravidelnými hosťami v štúdiu televízie hovorcovia, primátor, vedúci oddelení a poslanci v konfrontačných diskusiách, od 2018 nikdy. Od roku 2018 televíziu nenavštívil hovorca a primátor ani jediný raz. Poslanci iba zriedkavo.

Vedenie televízie sa pokúšalo o stretnutie, ktoré predtým bývalo bežnou spoločenskou praxou, ale nestalo sa. Stretnutie, kde by si mohli vydiskutovať predstavy odmietli. Neodpovedali na emaily. Dokonca ani v čase pandémie, kedy televízia účinne pomáhala pri informovaní verejnosti a

Nezávislé médiá vnímajú ako triedneho nepriateľa s ktorým treba bojovať. Vnímali ho dokonca ako svoju konkurenciu.

TV Bratislava vypovedali zmluvu

Podarilo sa im to konečne až po vyhratých voľbách v januári 2023 neférovým spôsobom. Bez vedomia poslancov a bez vedomia kultúrnej a mediálnej komisie, s ktorou to mali prerokovať. Magistrát HM SR vypovedal TV Bratislava zmluvu na výrobu a odvysielanie programov, po po 16. rokoch. Táto situácia sa dotkla občanov, ktorí prišli o zdroj informácií (najmä starší občania) a mestských častí, pretože už nebudú môcť informovať o svojich aktivitách.

Dôvodom výpovede malo byť šetrenie na mediálne aktivity. Za 11 917 Eur televízia vyrábala 21 epizód magazínu + 9 diskusných relácií mesačne. A čo sa týka distribúcie, tak program sledovalo 20% obyvateľov Bratislavy a ďalší na YT kanáli, ktorý má vyše 10 100 odberateľov.