Navráťme dôstojnosť lokálnym televíziám: Štát má v rukách silný morálny nástroj

Navráťme dôstojnosť lokálnym televíziám: Štát má v rukách silný morálny nástroj

Navráťme dôstojnosť lokálnym televíziám: Štát má v rukách silný morálny nástroj 4640 3472 Moderné štáty podporujú svoje lokálne médiá. Pretože silné komunity potrebujú silný hlas.

Lokálne televízie ako pracovité Popolušky mediálneho priestoru

Lokálne televízie existujú na Slovensku od roku 1995, no doteraz im nikto formálne nepriznal status verejnoprospešných vysielateľov. Napriek dlhoročnej práci pre verejnosť ostávajú na okraji záujmu štátu, samospráv aj regulačných orgánov. Čelia očakávaniam, ktoré si navzájom protirečia: majú byť verejnoprospešné, nezávislé, informatívne aj komerčne životaschopné – no bez akejkoľvek podpory.

To sa musí zmeniť. Prvým a najjednoduchším krokom je morálna podpora – uznanie, že lokálne vysielanie má hodnotu. Stačí malý krok zo strany štátu a verejná diskusia sa môže začať.

Päť konkrétnych opatrení morálnej podpory

1. Tlačová konferencia – signál, že téma je dôležitá

Ministerstvo kultúry môže bez legislatívnych zmien iniciovať diskusiu o význame lokálneho vysielania. Tlačová konferencia s názvom:
„Lokálne vysielanie ako nástroj demokracie je v ohrození. Hľadajme riešenia.“

Zúčastniť by sa mohli zástupcovia Výboru NR SR pre kultúru a médiá, Rady pre mediálne služby, akademická obec, odborné organizácie ako Transparency International a samozrejme samotní vysielatelia. Takýto krok by mal silný symbolický účinok.

2. Prieskum verejnej mienky – zisťovanie postojov občanov

Ministerstvo môže dať zrealizovať reprezentatívny prieskum:

  • Považujú ľudia lokálne televízie za užitočné?

  • Dôverujú im?

  • Chceli by ich sledovať viac, ak by mali kvalitnejší obsah?

Podobný prieskum si dal vypracovať napríklad Magistrát hlavného mesta SR, ale bohužiaľ využil proti TV Bratislava. Tá si dala urobiť vlastný prieskum, kde sa ukázalo, že väčšina obyvateľov Bratislavy si želá metropolitnú, nezávislú televíziu a že jej dôveruje ( najvyššie skoré spomedzi všetkých, aj celoplošných staníc). Ministerstvo kultúry môže použiť rovnaký model a dať tým lokálnym médiám faktickú legitimitu – nie cez peoplemetre, ale cez názory občanov.

3. Usmernenie pre národné kampane – povinný podiel pre lokálne médiá

Informačné kampane štátu (napr. financované z eurofondov) môžu mať nastavené jednoduché pravidlo: časť rozpočtu smeruje aj do lokálnych médií.
Stačí usmernenie, nie zákon. Takéto usmernenie môže vydať Úrad vlády, MIRRI alebo priamo Ministerstvo kultúry.

Príklad: TV kampaň o pomoci EÚ regiónom nenasmerovala ani cent do regionálnych televízií. Pritom práve tie by boli najrelevantnejšie médium pre oslovenie publika.

4. Štátne videá od lokálnych producentov

Slovensko bude investovať značné finančné prostriedky do propagácie krajiny. Prečo nevyužiť produkčné kapacity lokálnych televízií a AV tvorcov v regiónoch?
Lokálne štáby poznajú terén, ľudí, tradície. Profesionáli z regiónov môžu vytvoriť videá s vysokou výpovednou hodnotou a nízkymi nákladmi – a zároveň zachrániť pracovné miesta v kultúrnom a mediálnom sektore.

5. Vyzvať ďalšie inštitúcie ku spolupráci

Nie všetko musí robiť Ministerstvo kultúry. Stačí, ak sa stane iniciátorom. Do systému podpory môžu byť zapojené:

  • Audiovizuálny fond – vytvoriť sekciu „Tvorba pre regióny“.

  • Ministerstvo investícií a regionálneho rozvoja (MIRRI) – zahrnúť mediálne podniky do výziev pre regióny.

  • RTVS – využívať kapacity lokálnych TV pri výrobe spravodajstva.

  • Operátori – zaradiť lokálne stanice na viditeľnejšie miesta v programovom rastri. ( To radi urobia, ak uveria, že lokálne stanice budú kvalitnejšie.)

Aj gesto má silu – a reputačný efekt

V zahraničí je morálna podpora úplne bežná. V mnohých krajinách existujú festivaly tvorby lokálnych televízií, štipendiá, mediálne tréningy či granty na rozvoj lokálnej žurnalistiky.

Prečo by Slovensko nemohlo byť lídrom stredoeurópskeho priestoru?
Pre vládu a ministerstvo je to reputačná príležitosť – získať sympatie verejnosti a rešpekt odbornej komunity len za to, že si morálne „adoptuje“ opustený sektor.

Záver – niekto musí začať

Lokálne televízie síce nemajú politickú lobby, ale majú spoločenský význam. Ak ich štát začne brať vážne, môže to byť prvý krok k ich záchrane.
Morálna podpora nič nestojí. No pre prežitie sektora môže znamenať všetko.