Bratislavská jednotná komunikačná politika

Bratislavská jednotná komunikačná politika

Bratislavská jednotná komunikačná politika 1280 720 RegionTVnet.sk

Magistrát HM SR Bratislava si objednáva prieskumy, ktoré využíva na boj proti nezávislým médiám. Vynašli rafinovanejší spôsob informovania verejnosti – zakladajú vlastné redakcie, ktoré sa tvária ako nezávisle médiá.

Rozhodli sa totiž, že obyvatelia budú mať iba také informácie, aké im naservírujú úradníci. Nenápadne sme sa teda dostali do prednovembrových čias, v oblasti informovania verejnosti. Sú tieto nové trendy sú iba pokusmi diletantov a tvorivé ambície, alebo sofistikovaný zámer ako manipulovať s informáciami a verejnosťou?

Začali prieskumom od agentúry Focus

V roku 2020 si objednali prieskum, aby zistili aké média ľudia obľubujú a z akých zdrojov čerpajú informácie. Zaradili tam dokonca aj web stránku primátora Vallo má rád Bratislavu.

Prekvapením bolo, že namiesto sociálnych sietí, na prvým troch miestach sa umiestnili tradičné médiá: Bratislavské noviny, Viva rádio a TV Bratislava. Logicky by to malo odpovedať na otázku, kde sa oplatí inzerovať a koho rešpektovať.

Na základe výsledkov prieskumu urobili opatrenia

Komunikační manažéri na úradoch sa nesnažia vychádzať s médiami, bojujú s nimi. Médiá dokonca vnímajú ako svoju konkurenciu.

Rozhodli sa, že na inzerciu do miestnych médií už ani cent.
To radšej desiatky tisíc do Facebooku. Ten im cez technológie špehovania aktivít umožní presne zacieliť – napríklad aj na ľudí, čo nezbierajú psie hovienka ( Kampaň Pes bratislavský). Nech sa to radšej zdaní v Írsku, ako dopriať miestnemu podniku.

Do rádia tiež ani cent. Metropolitné Viva radio bohužiaľ už zaniklo.

Výpoveď pre metropolitnú TV Bratislava.
Podarilo sa až v r. 2022 neférovým spôsobom.

Radikálne znižujú počet oficiálnych tlačových správ do médií.
Médiá dávajú ťažké otázky a snažia sa nachytať. A ešte aj potrebujú názor oponenta.

Komunikáciu  riadená centrálne.
Do médií sa tak ľahko nedostane ani riaditeľ mestskej organizácie. A ho pozvú médiá, má sa najskôr opýtať. Argumentom týchto manažérov je, že potrebujú riadiť stratégiu. Aká stratégia? Nestačí hovoriť pravdu?

Realizovali aktivity

Marketingoví manažéri sa netaja tým, že majú radi dáta, fakty a prieskumy, na základe ktorých konajú. Ak teda ľudia preferujú tradičné médiá, vytvorme si ich, ale obsah budeme tvoriť sami.

Kultúrny mesačník Inba pretransformovali na radničné noviny. Články o kultúre nahradili PR článkami o svojich úspechoch. Pôvodná Inba bola v náklade 35 000 výtlačkov, pripravovali ju 2 osoby v trvalom pracovnom pomere a distribuovali na vybrané miesta (napríklad čakárne). Dnešné radničné noviny majú 10 pracovníkov ( okrem prispievateľov) a sú distribuované do cca 200 000 schránok.

Masová videotvorba na YT kanál. Prostredníctvom BKIS začali v roku 2021 vyrábať videoprogram Diškurz Klarisky a podcasty Rande s mestom. Jedna epizóda seriálu stála od 10 do 15 tisíc eur. Predražené videá pre mizivé publikum pozretí. Trend prevzala aj župa, mestské časti a podniky. Do propagačnej videoprodukcie išli už milióny eur. Len župa má na stránke vyše tisíc videí, Metropolitný inštitút vyše 100 videí atď. Šokujúce čísla sú tu: Videotvorba made in Vallo

Prieskum od Median.Sk 2024 prekvapil

1. Pokles informovanosti
Kým v roku 2020 sa dve tretiny obyvateľov cítila byť dostatočne informovaná o dôležitých zmenách, v roku 2024 sa cíti byť dostatočne informovaná menej ako polovica obyvateľov. Kým nedostatočne informovaných v roku 2020 bolo 36%, v roku 2024 je to viac ako polovica obyvateľov.

2. Pokles znalosti novín Inba
Kým v roku 2020 znalosť informačného magazínu INBA bol 51%, v roku 2024 už ako radničné noviny ich registruje iba 6% obyvateľov.  Napriek investíciam do personálu a distribúcie.

3. Aj v roku 2024 obyvatelia preferujú informácie z tradičných médií: TV, rozhlas a tlač.
Zrodil sa nový diabolský plán – radničná televízia

Poučení z prieskumu, zistili že mesto predsa len potrebuje metropolitnú televíziu a tak pravdepodobne budú chcieť investovať do radničnej TV Ružinov.

Najskôr televíziu nechceli, vraj sú všetci na sociálnych sieťach a mesto nepotrebuje metropolitnú televíziu, i keby sme mali byť jediným hlavným hlavným mestom na svete, ktorá nemá nezávislú metropolitnú televíziu. TV Bratislava dali ihneď po voľbách výpoveď v nádeji, že to neprežije. Nezávislé médium – triedny nepriateľ.

Predražené videá na YT nevedia masovo osloviť o čom svedčí počet pozretí a fakt, že existuje skupina obyvateľov, ktorá z rôznych dôvodov nesleduje sociálne siete. Mesto televíziu potrebuje, ľudia lokálnej televízií dôverujú a jej existenciu si želajú a tak sa zrodil plán – povýšiť  radničnú TV Ružinov na metropolitnú televíziu.

Televíziu premenovali na TVR ( TV Región) s tým, že bude obsahovo určená na celý kraj. Pri tejto príležitosti už župan poskytol dotáciu 50 000 Eur a dáva svoje videá k dispozícií na odvysielanie.

Na budúci rok očakávajú dotácie od starostov jednotlivých mestských častí a primátora. Keď sa tak  stane, vyššie spomínané propagačné videá budú mať priestor v televíznom vysielaní a zároveň im ostane plná kontrola nad obsahom.


Zdroje:

Prieskum HM SR, Focus 2020
Prieskum HM SR, Median 2024
Prieskum TV Bratislava, Median 2021